Få dit event til at blive en kommerciel succes med den rette eventplanlægning
Afholdelse af events som en strategisk markedsførings- og forretningsudvikling satsning har gennem de seneste år oplevet en markant stigning – og med god grund!
En yderst fordybende kanal
Der er ingen tvivl om, at events kan være en yderst effektiv markedsføringskanal. Ikke alene giver events brands en fantastisk mulighed for at komme i kontakt med deres eksisterende kunder og potentielle nye kunder, men de er også med til at skabe opmærksomhed og anerkendelse af virksomheden.
Events repræsenterer korte øjeblikke i tiden, hvor folk bevidst er fokuseret på et bestemt emne, hvilket gør dem meget mindre tilbøjelige til at blive distraheret eller vende sig bort fra det budskab, der bliver leveret.
Magien kan ske uagtet typen
Uanset om det er en virksomhedssponsoreret begivenhed i en lokal butik eller en branchekonference med deltagelse af tusindvis af mennesker, er events et fremragende redskab til at nå potentielle kunder på en direkte og effektfuld måde.
Udført ordentligt og efter bogen, kan et event give:
- Stigende salg
- Bedre branding
- Forstærket kunderelationer
- Etablering af autoritet
Men til trods for, at events er så effektfulde, når det kommer til markedsføring og kunderelationer, er de alt andet end lige til!
Mange små detaljer at gå planken ud på
For at dit event skal blive til en succes eller noget der minder derom, forudsætter det, at du og dit team har brugt meget tid på research og eventplanlægning.
Planlægning af events kan være en betydelig kompliceret proces, da der er mange forskellige faktorer, der skal tages med i betragtning.
Events kogt ned til knoglemarven
Generelt skal du starte med at identificere din målgruppe og beslutte dig for formålet med arrangementet. Derefter skal du vælge et sted, hvilket kan afhænge af f.eks. kapacitetskrav og budgetbegrænsninger.
Derudover skal du måske tage hensyn til cateringbehov og eventuelle nødvendige tilladelser eller licenser. Desuden er det nødvendigt med omhyggelig planlægning af markedsføring og promovering for at sikre, at dit event får den opmærksomhed, som det fortjener.
Med disse overvejelser i baghovedet er det forståeligt, at det kræver tid, kræfter og ikke mindst ekspertise at planlægge vellykkede arrangementer. Men med de rigtige værktøjer og ressourcer til rådighed er der ingen grund til, at du ikke kan gennemføre et mindeværdigt arrangement, som alle vil tale om i mange år fremover!
Erfaring er epokegørende – og en hurtig løsning
Er det jeres første event, som I skal afholde, er det vigtigt, at I har de rigtige værktøjer og forbindelser på plads. Men noget som går over redskaber, sted og værktøjer, er erfaring!
Det er vigtigt at skaffe så meget erfaring som muligt, enten gennem andre som har afholde lignende events eller ved at outsource planlægning til et professionelt eventbureau såsom Copenhagen Event Company.