Tip: Gode firmagaver til dine ansatte
Når man som virksomhed skal belønne sine ansatte for godt arbejde, kan man gøre det på mange måder. Nogle vælger at uddele bonusser, andre tilbyder fri telefon eller bil, og så er der rigtig mange, der vælger at give firmagaver til deres medarbejdere.
Problemet med firmagaver er blot, at det kan være svært at finde den helt perfekte firmagave. For det første skal man give gaver til mange forskellige personer, der alle ønsker sig noget forskelligt. For det andet skal det helst ikke blive for dyrt. Og for det tredje må det gerne skabe lidt værdi for virksomheden også.
Men hvad er den perfekte firmagave? Det kan vi ikke svare på, men vi kan måske pege lidt i den rigtige retning.
Lad medarbejderne vælge selv
Mange virksomheder kører med et koncept, hvor de lader medarbejderne vælge én af en række ting, der er udvalgt på forhånd. Dette koncept er oplagt på den måde, at det lader medarbejderne få lige præcis det de ønsker sig.
Det er til gengæld ikke så personligt, og der er ikke meget brandingværdi i det for virksomheden. Derudover kan det også hurtigt blive en dyr løsning, da det fote skal igennem et gavebureau, der tager et gebyr for hver gave.
Få lavet tøj eller grej med logo på
En anden oplagt måde at gøre det på, er ved at give en firmagave med virksomhedens branding. Medarbejdere, der er glade for at arbejde for deres arbejdsgiver, vil elske at få tøj eller grej med virksomhedens farver og logo – især hvis det er god kvalitet.
Det kunne eksempelvis være noget så avanceret som en vest med varme i. Men det kunne også være mere simpelt, eksempelvis en vinterjakke, et sæt regntøj, en skruemaskine, en lommelygte eller måske en cykel.
Mulighederne er mange, og det er sådan set kun budgettet, der sætter grænserne. Fordelen ved denne type firmagave er, at den også skaber brandingværdi for virksomheden – og altså ikke kun gør medarbejderne glade.
Vælg noget som alle kan lide
Endelig er der en del virksomheder, der vælger noget som alle kan lide. Det kan eksempelvis være biografbilletter, gavekort til Tivoli, gavekort til et shoppingcenter eller måske en gavekurv.
Det er uden tvivl den billigste og nemmeste løsning, men ofte er det også en mere generisk og upersonlig måde at give firmagaver på. For nogle virksomheder er det den rette løsning, mens andre – der har tid og penge til det – vil være bedre tjent med en af ovenstående muligheder. Det afhænger naturligvis også af virksomhedstypen. Har man mange deltidsansatte og ungarbejdere virker denne type firmagave bedre, end den ville gøre ved eksempelvis et advokatfirma.
Hvad end du vælger, er det blot vigtigt, at du altid vælger kvalitet. Medarbejdere værdsætter en virksomhed, der behandler dem ordenligt – og de bliver trætte af en virksomhed, der er for nærige til at bruge penge på en god firmagave.