Sådan får du din virksomhed i medierne
God pressedækning driver salg. Det er et ubestrideligt faktum. Men hvordan kommer man egentlig i medierne med sin virksomheds budskab? Det er ikke let, og det kan kræve et stort arbejde. Meget af det handler om at bygge sig et godt netværk, men der er dog også konkrete strategier.
Strategi: Undersøgelser og direkte pitch
Der findes et utal af værktøjer, når det kommer til PR. Der er dog nogle ting, der er stensikre. Det er ikke nemt at komme i medierne. Man kan overveje, om der er mulighed for at lave undersøgelser inden for ens niche. Hvis der er en spændende konklusion at finde, så er der journalister, der er interesserede i at dække det. Men hvordan kommer man i gang?
Først skal I indhente eller finde data inden for jeres niche, hvor I har en tese om, at der er nogle sjove tal at dykke ned i. Herefter behandler man dataen og laver en landingsside med korte forklaringer på tal, grafer og en konklusion. Dernæst skal man finde relevante journalister. Det er bare at søge efter sin niche på de hjemmesider, hvor man gerne vil publiceres.
Husk disse ting!
Man er ikke færdig, når dette er gjort. Journalister modtager mange mails. Det er derfor vigtigt, at man følger op. Det går ikke ud på at sende en mail hver eneste dag, men opfølgning efter en lille uges tid er helt okay. Det er ydermere vigtigt, at man har pressemateriale klar.
Derfor kan det være en god idé at besøge gratisfotograf.dk, hvor man kan få taget erhvervs- og portrætfotografier. Man bør have in mente, at alting skal være så let som muligt for journalisten. Med nutidens deadlines er det hektisk for dem, og det er vigtigt, at man er utrolig tilgængelig, såfremt de har spørgsmål eller behov for uddybning af undersøgelserne.